Sposoby na chrapanie

snoring5Chrapanie jest zjawiskiem tak częstym, że wielu z nas nie traktuje go jako objawu choroby. Niestety, bagatelizujemy problem, zwracając na niego uwagę tylko w sytuacji, gdy przeszkadza nam spać. Okazuje się jednak, że chrapania bagatelizować nie wolno i że jest kilka sposobów na jego pozbycie się. Co należy robić?

Chrapanie – dlaczego groźne?

Chrapanie nie tylko jest bardzo denerwujące dla otoczenia (może nawet uniemożliwiać zaśnięcie) i męczące dla samej chrapiącej osoby (która czasem z tego powodu może się często budzić w nocy), lecz jest także bardzo niebezpieczne. Dlaczego? Ponieważ częstokroć towarzyszy mu bezdech senny, a on jest już groźny nawet dla naszego życia.
To właśnie bezdech senny odpowiada bowiem za zahamowanie przepływu powietrza – a w konsekwencji nawet za niedotlenienie mózgu. Oczywiście, osoba chrapiąca nie pamięta, że nie oddychała – przecież śpi. To właśnie jednak bezdech senny powoduje typowe, chrapliwe i głośne nabieranie powietrza po chwili ciszy, czyli przerwy w chrapaniu. Gardło bowiem bardzo się zapada, uniemożliwiając nabranie wdechu – jednakże klatka piersiowa nadal pracuje, co powoduje w końcu odetkanie gardła, gwałtowne nabranie powietrza i równie gwałtowne przebudzenie.

Jak przestać chrapać?

Jeśli chrapanie łączy się z bezdechem sennym, należy bezzwłocznie udać się do lekarza. Jednakże bywa ono naturalnym odruchem naszego organizmu na przykład w sytuacji, gdy jesteśmy przeziębieni lub mamy zatkany nos. Może mieć też przyczyny fizyczne – na przykład przerost migdałka podniebiennego.
Jeśli jednak nie wynika z budowy anatomicznej i nie jest skutkiem choroby, można spróbować łagodzić chrapanie śpiąc na boku zamiast na wznak (co zapobiega zatykaniu gardła zwiotczałymi mięśniami), a także zmieniając poduszkę. Niedobrze jest, gdy powoduje ona konieczność nienaturalnego odgięcia szyi – lepsze są zatem jaśki, albo profesjonalne, wyprofilowane poduszki. Przyczyną chrapania może być również nadmiernie wysuszona błona śluzowa nosa, a zatem sypialnia musi być często wietrzona. Około 2 godziny przed zaśnięciem należy powstrzymać się przed piciem alkoholu i ograniczyć wszystkie inne używki – alkohol odpowiada za jeszcze większe zwiotczenie mięśni, co skutkuje zatkaniem gardła i chrapaniem. Warto również zacząć prowadzić aktywny tryb życia i zrzucić nadwagę – warto wiedzieć, że u osób z nadwagą chrapanie jest znacznie częstsze.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *