Jak przestać chrapać?

snoring1Chrapanie jest przypadłością niezwykle denerwującą nie tylko dla osoby chrapiącej, ale i przede wszystkim dla ludzi, którzy z nią mieszkają. Nierzadko przeszkadza im spać i prowadzi do kłótni, ponieważ niewyspani jesteśmy niezwykle drażliwi. Ci, którzy chrapią, również mają powody do narzekania – chrapanie i towarzyszący mu bezdech senny powodują między innymi niedotlenienie organizmu i częste budzenie się w nocy na skutek zahamowania przepływu powietrza. Brzmi groźnie? Bo takie właśnie jest! W artykule znajduje się więcej informacji o tej przypadłości i o leczeniu chrapania!

Chrapanie – skąd się bierze?

Chrapanie może mieć różne przyczyny – od problemów anatomicznych, związanych na przykład z krzywymi przegrodami nosowymi, po problemy nabyte, związane na przykład z paleniem papierosów. Ogólna zasada powstawania tego charakterystycznego odgłosu jest następująca: w czasie snu rozluźnione mięśnie gardła i języka opadają, powodując zmniejszenie się drożności gardła, przez które przecież przepływa powietrze. Na skutek wprowadzenia mięśni w drgania poprzez oddychanie, powstaje odgłos chrapania. Chrapanie to jest zaś tym intensywniejsze, im większy jest problem.
Z chrapaniem powiązane jest często zjawisko bezdechu sennego – i to ono jest najgroźniejsze. Na skutek nadmiernego zwiotczenia mięśni może dochodzić do całkowitego zablokowania gardła, co kończy się chwilowym zahamowaniem przepływu powietrza i nagłą pobudką. W ten sposób można się budzić wielokrotnie w ciągu nocy – a nad ranem człowiek jest niewyspany, zły i osłabiony. Bezdech senny jest częstą przypadłością – zwłaszcza u młodych mężczyzn – i wymaga leczenia.

Chrapanie – jak przestać?

Każdy z nas od czasu do czasu chrapie – najczęściej wtedy, gdy jesteśmy chorzy, boli nas gardło i mamy zatkany nos. Chrapać mogą nawet niemowlęta. Nie jest to jednak stan naturalny i należy próbować walczyć z tą przypadłością.
Oto kilka przydatnych porad:

  1. Wietrz sypialnię przed pójściem spać, żeby powietrze nie było zbyt suche.
  2. Postaraj się dotlenić organizm przed snem, na przykład wychodząc na krótki, wieczorny spacer.
  3. Śpij na boku – ułożenie ciała na wznak sprzyja chrapaniu.
  4. Jeśli masz nadwagę, schudnij – otyli częściej chrapią i cierpią na bezdech senny.
  5. Rzuć palenie.
  6. Nie pij alkoholu przed snem.
  7. Ostatni posiłek zjedz na około 3 godziny przed pójściem spać.
  8. Zdecyduj się na zabieg, jeśli chrapanie jest wynikiem wad anatomicznych, na przykład krzywej przegrody nosowej, czy przerostu migdałków podniebiennych.
  9. Jeśli cierpisz na bezdech senny, zgłoś się do lekarza. Być może konieczne będzie stosowanie urządzenia udrażniającego gardło lub specjalnej nakładki, usztywniającej podniebienie miękkie.
  10. Choć wydaje się to dziwne, śpiewaj i zacznij się uczyć gry na didgeridoo – instrument ten, jak udowodniły badania, sprzyja umocnieniu mięśni gardła, zmniejszając ryzyko ich zapadania się podczas snu.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *