Chrapanie – jak leczyć?

snoring4Chrapanie jest denerwujące głównie dla domowników osoby chrapiącej – przeszkadza im zasypiać i spokojnie spać. Przez to rano czują się ospali i są nadmiernie drażliwi – przy czym częściej chrapią mężczyźni, niż kobiety, zatem to one zwykle muszą walczyć z denerwującym schorzeniem partnera. Chrapanie może jednak uprzykrzyć życie także osobie chrapiącej, a nawet stanowić dla owego życia wielkie zagrożenie. Wciąż zbyt mało osób zdaje sobie sprawę, że nie jest to naturalna przypadłość i wymaga leczenia – w szczególności, gdy chrapaniu towarzyszy bezdech senny.

Dlaczego człowiek chrapie?

Nie wszyscy chrapią, choć szacuje się, że nawet co 4 osoba musi się zmagać z tym problemem bez przerwy, a co 2 osoba okazjonalnie. W większości problem chrapania dotyczy mężczyzn, choć cierpi na tym cały dom. Głośne chrapanie wzbudza w nas głównie śmiech, ale powinniśmy się raczej bać – i szybko udać do lekarza. Zjawisko to powstaje na skutek zapadnięcia się mięśni gardła, a także cofnięcia się języka. Prowadzi to do zwężenia dróg oddechowych, a na skutek wibracji powietrza tworzy się charakterystyczny dźwięk.
Chrapanie może być konsekwencją wad anatomicznych, albo na przykład przeziębienia. Może również być skutkiem otyłości – okazuje się bowiem, że ludzie z nadwagą chrapią o wiele częściej od ludzi o prawidłowej wadze. Przyczyną może być też alkohol, który powoduje dodatkowe rozluźnienie mięśni, jak też niektóre leki, a nawet niewłaściwe ułożenie ciała podczas snu.

Jak wyleczyć się z chrapania?

Jeśli chrapanie ma swoją przyczynę w wadach anatomicznych, czy chorobie, wystarczy przejść na przykład operację korekcji przegród nosowych, czy też wyleczyć chore zatoki. Gorzej, jeśli jest skutkiem nadwagi – ale i z nią można sobie poradzić. Niestety, sprawy nie można bagatelizować, ponieważ chrapanie może się wiązać z bezdechem sennym, a ta przypadłość ma już swoje konsekwencje we wzroście ciśnienia krwi i spadku dotlenienia organizmu. Człowiek budzi się ospały, niewypoczęty, a narządy są gorzej dotlenione, co może skutkować na przykład udarem.
Dlatego też warto zacząć walkę z chorobą od poprawy stylu życia – odżywiajmy się zdrowo, jedzmy ostatni posiłek przynajmniej 3 godziny przed snem, nie pijmy przed snem alkoholu, rzućmy palenie i uprawiajmy sport. Pamiętajmy, by spać na boku i przed spaniem wywietrzyć sypialnię. Jeśli to nie poprawi sytuacji, konieczne może być używanie specjalnych urządzeń, regulujących oddychanie w czasie snu – jak CPAP czy BiPAP.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *